Les propostes sobre la convocatòria d’un referèndum que anomenen d’autodeterminació en el termini de pocs anys podrien ser considerades serioses sempre que qui les fa es definís clarament sobre els aspectes més problemàtics d’un procés de conseqüències immenses.
D’autodeterminar-nos ja hem tingut moltes ocasions, com a mínim en tots els processos electorals d’aquest període democràtic, malgrat l’ambigüitat, calculada o no, que els partits nacionalistes mantenen sobre el tema de la independència. Que els partits partidaris de la independència es presentessin a les eleccions amb un missatge clar sobre aquesta faria obrir els ulls als que no volen veure.
Per altra banda, no es pot presentar un referèndum d’independència com el començament d’un procés. Tot el contrari, hauria de ser el final d’un procés clar i pactat entre les parts afectades, tant de fora com de dins de Catalunya, i això, no cal dir-ho, necessitaria una reforma de la Constitució, no merament formal, sinó del seu esperit. No hauria de passar com el nou Estatut de Catalunya, aprovat en referèndum sense l’acord de bona part dels espanyols, i amb clars dubtes sobre la seva constitucionalitat en aspectes fonamentals.
El problema, com saben els independentistes que han rumiat sobre el tema, és que és molt difícil segregar una part d’una democràcia sobirana sense afectar els drets de molta gent. I encara és més difícil si les parts que s’han de separar i es troben tan lligades. No n’hi ha prou amb dir que una part se separa, cal dir que són dues parts les que se separen, i això comporta també pensar en el futur de les dues parts. I encara a això s’afegeix el fet de que cadascuna de les dues parts és composta per milions de persones que no comparteixen necessàriament la mateixa visió sobre el tema i que s’hauran de sotmetre a la decisió majoritària, però que a més gaudeixen d’uns drets polítics que no es poden obviar, i que no queda clar qui i en nom de què se’ls podrien retirar.
Per altra banda,els independentistes catalans han dibuixat uns mapes que defineixen l’objecte de segregació com un ens geogràfic, com un territori, identificant aquest amb el poble i la nació. Però en democràcia no haurien de comptar tant els límits territorials d’alguns ens històrics com els llaços culturals, comercials i sentimentals de tota mena entre les persones. Qui s’atreveix, mirant i sentint la gent, on es troben els suposats límits geogràfics entre Catalunya i Espanya? Es pot considerar que hi ha enclavaments espanyols al cor del territori català? No es veu, enquesta rera enquesta, que la majoria de la gent a Catalunya se sent, en major o menor grau, alhora catalana i espanyola? En la hipòtesi de la independència, aquesta gent, si no la volem tallar per la meitat, haurà de triar o empassar-se el que surti del procés. A la realitat, la separació entre les dues parts és tan indefinida, que la separació no pot ser més que traumàtica. I no es tracta d’una separació semblant a la d’un matrimoni, on al final es tracta de dues persones que decideixen sobre el seu propi futur. Cal repetir que es tractaria sempre d’una separació en la que una part de la població decideix sobre una altra part important de la població. Per això, per que tot plegat és tan complicat, cal que els que fan aquestes propostes, i per no ser titllats d’irresponsables, deixin clares les seves intencions, les seves idees sobre el procés, i l’status quo final que volen aconseguir.
I a banda de la pregunta, caldria que els independentistes es defineixin sobre algunes coses com les que segueixen, que constitueixen una mostra de quina mena de dificultats es poden trobar en un procés de secessió com el que es planteja.
- Quin seria l’estatus final d’aquells que volguessin mantenir la seva ciutadania espanyola, i de quina manera es garantiria que no perdessin drets de ciutadania en cap dels dos nous estats. Caldria dissenyar les polítiques de ciutadania i immigració dels dos nous estats.
- Com seria el procés legal i constitucional que permetria la convocatòria del referèndum de secessió d’una part de l’ens que té la sobirania (ara per ara, el poble espanyol en el seu conjunt).
- Quins aspectes pràctics caldria pactar abans de la convocatòria: com es repartirien entre els dos nous estats els béns actualment comuns (com ara els recursos, l’aigua, l’energia, les propietats i els béns de l’Estat actual, les ambaixades, les forces armades i les caixes comuns).
- Com s’asseguraria una informació rigorosa, prèvia al referèndum, a tots els afectats, dels termes del pacte de secessió, i en especial a aquells catalans que podrien perdre la ciutadania espanyola sense voler-ho.
- Quines serien les condicions (majories necessàries) per a que la proposta fos aprovada en l’hipotètic referèndum, i les condicions que permetrien revocar-la o invertir el procés d’independència, o fins i tot el retorn a la unitat després d’aquella.
- I ja que inevitablement es cau en un escenari en el que se separen territoris, què passaria amb aquells territoris de l’actual Comunitat Autònoma (comarques, ciutats) que es manifestessin clarament en contra de la proposta de secessió, en cas que aquesta fos aprovada majoritàriament al conjunt del Principat.
- Quina seria la postura del nou Estat català respecte els territoris que el pancatalanisme inclou en els Països catalans, però que després de la separació continuéssin formant part de l’altre Estat resultant de la separació. La reivindicació de la independència es transformaria en una reivindicació territorial i en un conflicte entre Estats?
- En quina mesura el cos sobirà de l’estat existent (el poble espanyol en el seu conjunt) podria manifestar el seu acord o desacord en la culminació d’un procés de segregació.
- Etc, etc.
- I per acabar, i de cap manera com a començament del procés, els que volen la independència passant per un referèndum haurien de proposar quina seria la pregunta, i aquesta hauria de ser clara, de l’estil: Aprova que la Comunitat Autònoma de Catalunya es converteixi en un estat independent del Regne d’Espanya? No haurien de valdre subterfugis tramposos i còmodes, amb referències a l’autodeterminació, de l’estil de: Considera que Catalunya ha de poder decidir el seu futur i per tant aprova la seva autodeterminació?
Les respostes a aquestes qüestions no són simples, i probablement algunes no tinguin una solució democràtica, i aqui es troba el problema. Si ens hem de refiar del vist fins ara, el més probable és que l’independentisme català, davant les dificultats de donar respostes serioses i clares a aquestes qüestions, continuarà recorrent al mateix de sempre: el victimisme, la reivindicació perpètua, i l’insult als que no creiem (es tracta d’una fe, en definitiva) en la viabilitat d’aquestes propostes i les considerem aventures i somnis de panxacontents.
domingo, 2 de septiembre de 2007
Lo llaman autodeterminación cuando quieren decir independencia
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario